A számítógépes rajzolásról - kezdőknek 1.

Először is tisztázzuk, miről is fogok itt beszélni. Mivel nem értek minden rajzprogramhoz, és mondjuk úgy, hogy "elég, ami van", így ne várjatok tőlem csodát.

A rövid sztori annyi, hogy a 2014-es Illustratort a nővérem még annó akkor telepítette fel a gépemre, mikor 9.-es voltam, és már akkor biztos voltam benne, hogy nem fogom tudni használni, pontosabban nem lesz szükség rá. Elvégre egy középiskolásnak miért kéne egy ilyen komoly rajzprogram? Viszont letörölni nem mertem, mert még nem akartam korán meghalni, így hát maradt, egészen 12.-ig, vagyis tavalyig. Akkor jött ez a Webtoons-os verseny, így hát belevágtam a manga rajzolásba.... Pontosabban, inkább manhua.

Tehát, a 2014-es Illustrator.

Először is, azt, hogy milyen nyelvet válasszatok ki a telepítésnél, rátok bízom. Én kezdőként nem bíztam annyira az angol nyelvtudásomban, hogy rábízzam magam egy tök ismeretlen programra. A legnagyobb félelmem ilyenkor, hogy elcseszek valamit, aztán nem tudok kilépni belőle. Ez "örök vita" köztem és a nővérem között. Ő azt mondja, angolul van a legtöbb videó és magyarázat, és ez tényleg így is van, de én úgy gondolom, kezdőként először jobb a magyar. Utána jöhetnek a nyelvek. De mondom, ez rajtatok áll.

Tehát, mit is lehet csinálni ezzel a programmal, mire jó?

Az Illustrator baromi sok mindenre alkalmas. Elkezdve a sima rajzolástól a logótervezésig. De amint látjátok, akár képregény készítésre is jó. Nagy előnye, hogy nem pixeles. Ezt úgy értem, hogy a szerkesztésnél a kép nem pixeles, viszont ha jpg formátumba mented, már az lesz. Persze, ha egy 4000 x 4000 px-t választasz ki, ahhoz jó sokat kell görgetni az egérrel, hogy észrevedd a pixeleket. (Asszem, 5000 a max.)

A leginkább használt eszköz - kezdők esetében- a pen tool. Bár így hívják, szerintem egyáltalán nem funkcionál tollként, de ő az az eszköz, amit egérrel a legkönnyebben tudtok használni, bár meg kell szokni. A legjobb persze, ha van Pen Tabletetek, mert azzal jóval könnyebb rajzolni, és kevesebb időt vesz igénybe (gondolok itt az ecsettel való rajzolásra), és ebben az esetben lesz egy nyomás ecsetetek is (Pressure brush), ami szerintem a világ legkirályabb ecsete. De ne siessünk előre.

Szóval, pen tool. Mire jó, miért hasznos, és mi a baj vele?

Kezdjük fordított sorrendben, mert "logikus" ember vagyok: a legnagyobb hátránya, hogy időigényes, bár erre utaltam is. A pen tool-lal egyeseket, görbéket rajzolsz, de a különbség, hogy egy-egy ponton ezeket fixálni kell. És ez az, ami a legtöbb időt elveszi. Az ecseteknél nem kell fixálni. 

Mire jó a pen tool?

A pen tool szögletesebb formák megrajzolására alkalmas. Ez nem jelenti azt, hogy csak és kizárólag szögletes formákat tudtok rajzolni. Igazából minden nagyítás kérdése. De hadd mutassak egy példát, hogy értsétek.

 

taka_-pen_tool_1.png

taka_-pen_tool_2.png

 Nem tudom, mennyire látszik itt, de most azt akarom mutatni, hogy nagyításnál kerekebb formákat kapsz, ami abból ered, hogy... hát, pl. kézzel rajzolni miniatűr dolgokat szintén baromi nehéz, és a vonalak összefolynak. Itt ugyanerről van szó.

 De a pen tool nagyon előnyös is tud lenni. Pl. most nagyon divatosak azok a bizonyos "low art portrait-k", azaz nyers fordításban alacsony művészetű portrék. (Bocs a sz*r fordításért.)

Hadd mutassak egy példát. (Bár az előző szintén az, csak félkész.) Ezzel épp tegnap végeztem. Az eredeti fénykép, amiről csináltam még annó 8.-ban a rajzom, elveszett, és nem találtam sehol, szóval ez egy... rajzról készült rajz lesz.

img_20190710_181104.jpg

taka-low_portrait_renamed.jpg

Tény, ez volt az első ilyen rajzom, és a 15 perces oktatóvideót is kb 2 percig néztem, szóval nem tudom, hogy "jól" csináltam-e, de azért elégedett vagyok az eredménnyel.

(És most mondanám, hogy csak azért töltök fel saját rajzot, hogy ne vádoljon senki azzal, hogy lopom, de az a helyzet, hogy én is azért csinálom, hogy megdicsérjenek érte. Pontosabban mindkettő ok, de leginkább az utóbbi dominál. Hát, ez van.)

Az, hogy ez a rajzom amatőr, onnan látszik, hogy szükségem volt színátmenetekre, csak a szemnél nem. A hajnál és a nyaknál lett volna a legfontosabb, hogy ne legyen, és a sötét részt a pen tool vonalai adják, de az Illustratornak van az a tulajdonsága, hogy mikor egy új réteget készítesz, (2. réteg), a pen tool vörösen kezd világítani, legalábbis a vonalak, amiket húzol vele. Szóval szerintem nem túlzok, ha azt mondom, hogy mikor a hajhoz értem, nem láttam semmit attól a ************ sok vörös vonaltól.

Nade. Ez most nem lényeges. Bővebben majd még lesz szó a low art portrait-ról, egy másik bejegyzésben. (Ha ezt elfelejteném, szóljatok, köszi.)

 Egyenlőre ennyi. Az ecsetkészítésről, pressure brush-ról... meg ecsetekről és efektekről a kövi bejegyzésekben lesz szó. ;) Addig is, ha elkezdett érdekelni titeket az Illustrator vagy a számítógépes rajzolás, Youtube-on csomó oktató videó van, az alapok magyarul is.

Ha esetleg van kérésetek, kérdésetek, nyugodtan írjatok, válaszolni fogok (ha észreveszem, bár most még nem nehéz, és a program elvileg jelzi...)

Ennyi lenne mára. Találkozunk a legközelebbi bejegyzésben! ;)